Medve Matek Élménynap Budapest

2020. február 29., szombat
TELTHÁZ!
Helyszín, megközelítés
A budapesti Élménynap helyszíne a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem E és H épülete lesz.
A helyszín megközelíthető bármely budapesti vasúti pályaudvar vagy nagyobb távolsági autóbuszállomás felől a metróhálózattal utazva. A 4-es metróról a Szent Gellért téren kell leszállni, majd egy kb. 10 perces sétával elérhető az épület.
A Nyugati pályaudvarról metró helyett a 4-es vagy 6-os villamosokat ajánljuk, erről a Petőfi híd - budai hídfő megállónál kell leszállni.
Autóval vagy különbusszal történő érkezés esetén az Egry József utcában lévő parkolókat javasoljuk használni.Kiknek szól az élménynap?
Az élménynapon 5-12. évfolyamos diákok, általános- és középiskolai tanárok, tanárszakos egyetemi hallgatók és érdeklődő szülők is részt vehetnek. A rendezvény minden résztvevő számára ingyenes.
A részletes kiírás és a meghívott vendégeink nevei folyamatosan kerülnek fel honlapunkra.
A részletes kiírás és a meghívott vendégeink nevei folyamatosan kerülnek fel honlapunkra.
Programok
Előadások
Az élménynap 10 órakor a megnyitóval veszi kezdetét, majd minden résztvevőnek szóló előadásokkal folytatódik a BME egyik nagy előadó termében. Bemutatkozik A Matematika Összeköt Egyesület, emellett meghívott vendégeink rövid előadásait is meghallgathatják. Ezek az előadások (részben az időkorlát miatt) nem szakmai jellegűek, inkább érdekes tapasztalatok és élmények átadásán van a hangsúly úgy, hogy azokat korosztályra való tekintet nélkül mindenki élvezze.
Élménylabirintus
Délutáni játékos program a diákok számára, mely az előadások után következik. A diákokat 3 fős csapatokra osztjuk. Miután a csapatok megtalálták társaikat egy játékos feladat közepette, elindulhatnak az állomások közt a pecséteket begyűjteni. A feladatok érdekes matematikai problémák, logikai feladványok és rejtvények sokasága. A helyes megoldások utáni pecsétek bekerülnek az utazók útlevelébe, ami a labirintusból való sikeres kijutást jelenti. Érdemes figyelni és gondolkodni, ugyanis a csapatok (természetesen korosztályok szerint elkülönítve) egymással versenyeznek: a gyors észjárás és az ügyesség döntő lehet!
Kerekasztal-beszélgetés
Délutáni program a pedagógusok és szülők számára. A beszélgetés során csoportokban a matematikaoktatás köré szerveződő témákat vitatunk meg. Az eszmecsere során a játékos matematikaoktatás aktualitása mellett speciális témákat is feldolgozunk. A workshop megfelelő alkalom tapasztalatok cseréjére, megosztására, új ötletek szerzésére.
A beszélgetés több meghívott vendégünk részvételével, moderált keretek közt zajlik. Minden résztvevő hozzászólhat.
A beszélgetés több meghívott vendégünk részvételével, moderált keretek közt zajlik. Minden résztvevő hozzászólhat.
Délelőtti foglalkozások
Az előadások után a kötetlenebb programok széles skáláját kínáljuk: minden résztvevő megismerkedhet egyesületünk programjaival, és "kicsiben" ki is próbálhatja azokat. Közös játékok, vetélkedők, és választható kiscsoportos matematikai foglalkozások lesznek terítéken: meghívott előadóink készülnek érdekes témákkal a szakterületükről, valamint többek között a "VágóPesta", az "Etesd meg a Medvét!" és egyéb, matektáborokban már bizonyított élvezetes program kerül terítékre.
Kiállítás, állandó standok
Az élménynap teljes ideje alatt több stand is üzemel a helyszínen, ahol a résztvevők érdekes logikai játékokat (pl. tantrix) próbálhatnak ki, matematikai alakzatokat hajtogathatnak az origami és geometria standokon, illetve megismerhetik egyesületünket, és beszélgethetnek a szervezői csapat tagjaival. Ezen kívül a helyszínt különleges köntösbe öltöztetjük: leírások, poszterek, képek láthatók a Medve Matek programról.
Az Élménynap időbeosztása

A tanári kerekasztal-beszélgetések témái
STEM - mérnöki szemlélet és algoritmusok a matekórán
Milyen általános iskolai matekórára van szüksége a jövő mérnökeinek? Mit tehetünk matektanárként annak érdekében, hogy diákjaink később nagyobb kedvvel válasszák a tudományos, mérnöki és informatikai pályát karrierként? Hogyan lehet matekórán az STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) területeken annyira fontos algoritmikus gondolkodást fejleszteni, támogatni?
Köszönőviszony - matekóra és valóság
Hogyan találhatja meg egy matematikatanár a jó egyensúlyt az absztrakt, matekos nyelven leírt példák, valamint a gyakorlatiasabb problémák között? Melyik a fontosabb: hogy egy diák kellően bonyolult egyenleteket is magabiztosan oldjon meg, vagy inkább az, hogy egy valós szituációból, szöveges feladatból össze tudja rakni a mögöttes matematikai modellt? Milyen feladatok, módszerek segíthetik a diákok modellalkotási képességét fejleszteni?
Élménynapunk vendégei lesznek

Holló-Szabó Ferenc
Az ELTE TTK Matematikatanítási és Módszertani Központ adjunktusa. 1992-ben létrehozta az első Magyar Matematikai Múzeumot, amely azóta is bővül és egyre többen látogatják az óvodásoktól kezdve egészen a nagyszülőkig. Kíváncsisága és lelkesedése kiapadhatatlan, minden hétköznapi tárgynak keresi a matematikáját. Kifejezetten fontosnak tartja, hogy a gyerekek kíváncsiságát ne törjük le, hanem támogassuk őket. A Matematikai Múzeum anyagának egy részét a Plenáris előadás során, majd a nap folyamán egy tematikus standon ismerhetjük meg.

Gerőcs László
Matematika tanár, aki többek között a '95 és 2000 között futó REPETA-matek című műsort vezette. Pályafutása során több mint 40 szakkönyvet, feladatgyűjteményt jelentetett meg, aktuális munkája, a Korrepeta videósorozat az érettségire nyújt nagy segítséget a diákoknak. Digitális feladatgyűjteménye, melyet az Élménynap résztvevőinek is bemutat is elérhetővé tesz, számos, kifejezetten gyakorlati példát tartalmaz. Matematikatanítással kapcsolatos gondolatairól a Köszönőviszony kerekasztalon fogjuk kifaggatni.

Csapodi Csaba
Az ELTE Matematikatanítási és Módszertani Központjának oktatója. Tizenhárom éven át tanított matekot a Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában, ebből hat évet vezetőtanárként. Úgy látja, hogy a matematikaoktatás során gyakran olyasfajta elvonatkoztatási képességet várunk el a diákoktól, amire az adott életkorban még nem biztos, hogy képesek. A kerekasztal beszélgetésen arról fogjuk kérdezni, hogy miért gondolja ezt, és ha már ez a helyzet, akkor mit lehet vele kezdeni tanárként.
Lénárt István
Matematikatanár, az ELTE oktatója. A gömbi geometria oktatásának nemzetközi hírű kutatója, nevéhez fűzödik a Lénárt-gömb nevű világhírű oktatási segédeszköz megalkotása, valamint a Sík és gömb című, összehasonlító geometriai kísérleteket bemutató könyv. Számos Medve Matekos rendezvényen megfordult már, előadásait minden alkalommal óriási siker övezi mind diákok, mind szülők és pedagógusok részéről. Az általa tartott foglalkozásokon a gömbi geometriával épp most ismerkedő, illetve az ebben a témában már tapasztalatokat szerzett diákok is számíthatnak izgalmakra.

Szendefi József
Okleveles vegyészmérnök, origamiművész, aki az alkotások elkészítésének hogyanját és mikéntjét szívesen osztja meg. Az ELTE Matematikai Múzeumában jelenleg is látható néhány alkotása. Az Élménynap vendégei számára egész nap elérhető lesz az Origami standon, ahol kész alkotások megcsodálása mellett a legkitartóbbak saját csillagot is készíthetnek.

Márki-Zay János
Matematika-fizika tanár, aki pofonegyszerű és szellemes kísérleti modelljeivel teszi könnyen érthetővé a különféle fizikai törvényeket. Szívószálas modelljeivel látványosan mutatja be a geometriai formákat, s ezzel a diákok figyelmét is könnyen kivívja. Két különböző témában is tart izgalmas foglalkozást az érdeklődőknek, illetve a délután során egy standon mutatja be saját fejlesztésű szívószál-modelljeit.

Bessenyei Mihály
Matematikus, a Debreceni Egyetem docense. Az analízis területén elért kimagasló eredményekért többek között Alexits György-díjban részesült. A gyerekek nyelvén is kiválóan ért, több Medve Matektáborunkban tartott már interaktív foglalkozást a résztvevőknek, emellett a 2019-es debreceni Élménynapunkon volt meghívott előadó. Foglalkozásai során mindenki számára közérthető formában mutatja be nekünk az egyetemi matematika egy-egy szeletét.

Koren Balázs
A Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium matematikatanára, az ELTE Matematikatanítási és Módszertani Központjának oktatója. Bejárta a világot a GeoGebra oktatási szoftverre építő Geomatch projekt munkatársaként. A First Global Challenge robotikaversenyt megnyerő magyar csapat felkészítő tanáraként azt vallja, hogy a robotika az egyik leghasznosabb dolog, amit tanítani lehet. A STEM kerekasztalon az ezzel kapcsolatos tapasztalatairól is meg fogjuk kérdezni.

Kis Gábor
Matematika tanár, akinek a Medve Matektáborok és Medve Szabadtéri Matekversenyek koncepcióját és elindítását köszönhetjük. 2016-ban a matematika népszerűsítésében és a matematikai tehetséggondozásban kifejtett hatékony munkásságáért Beke Manó díjat kapott.